Γραμμική και μη Γραμμική Ανάλυση Πλευρικά μη Εξασφαλισμένων Δοκών υπό Κάμψη και Αξονικό Φορτίο       

Μεταπτυχιακός Φοιτητής : Βαονάκης Νικόλαος
Επιβλέπων Καθηγητής: Αβραάμ T. , Λέκτορας
Ημερομηνία : Ιούνιος 2015

Κύρια επιδίωξη σήμερα στα δομικά έργα είναι η οικονομικότητα των κατασκευών. Συγκεκριμένα, στα σιδηρά δομικά έργα, ο οικονομικός σχεδιασμός είναι άμεσα συνυφασμένος με τη χρήση λεπτών μεταλλικών στοιχείων. Δεδομένου ότι σε μια μεταλλική κατασκευή ο συνηθέστερος τρόπος αστοχίας είναι η απώλεια της ευστάθειας της και ότι ο κίνδυνος αυτός αυξάνεται με τη χρήση λεπτών μεταλλικών ελασμάτων, καταλαβαίνουμε ότι ο Πολιτικός Μηχανικός κατά το σχεδιασμό πρέπει να λάβει σοβαρά υπ’ όψιν του το γεγονός ότι η ευστάθεια και η οικονομικότητα συνδέονται ανταγωνιστικά σε μια μεταλλική κατασκευή.

 

Ο στρεπτοκαμπτικός λυγισμός αποτελεί τη συνήθη μορφή αστοχίας των πλευρικά μη εξασφαλισμένων καμπτόμενων δοκών. Η παρουσία αξονικής θλιπτικής δύναμης περιορίζει περαιτέρω  την αντοχή σε κάμψη ενώ αντίθετα η παρουσία εφελκυστικής αξονικής δύναμης έχει ευνοϊκή επιρροή.

 

Η παρούσα εργασία ασχολείται με τον πλευρικό λυγισμό αμφιέρειστων μεταλλικών δοκών, διατομής διπλού ταυ. Η φόρτιση των δοκών είναι ροπή περί τον ισχυρό άξονά της διατομής με ταυτόχρονη δράση αξονικής δύναμης (θλιπτικής ή εφελκυστικής). Αρχικά γίνεται γραμμική ανάλυση λυγισμού και υπολογίζεται η κρίσιμη (ελαστική) καμπτική ροπή καθώς επίσης και το σχετικό μέγεθος της εφελκυστικής αυτής αξονικής δύναμης άνω του οποίου ο στρεπτοκαμπτικός λυγισμός δεν αποτελεί πιθανή μορφή αστοχίας, δε μπορεί δηλαδή να υπάρξει ισορροπία στην παραμορφωμένη κατάσταση. Επίσης, πραγματοποιείται μη γραμμική ανάλυση λυγισμού με, ή χωρίς, αρχικές γεωμετρικές ατέλειες. Σε κάθε περίπτωση φόρτισης παρουσιάζονται δρόμοι ισορροπίας των φορέων με σκοπό να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα για την προλυγισμική αλλά και μεταλυγισμική συμπεριφορά τους. Προφανώς, η μη γραμμική ανάλυση γεωμετρίας και υλικού σε ένα φορέα είναι η ανάλυση που προσομοιάζει καλύτερα την πραγματική κατάσταση μιας κατασκευής. Έτσι λοιπόν, στην περίπτωση της γεωμετρικής μη γραμμικής ανάλυσης, δημιουργείται η ανάγκη για την εύρεση πάνω στο δρόμο ισορροπίας του σημείου εκείνου πέρα από το οποίο η διατομή έχει εισέλθει οριακά στη διαρροή.

 

Τέλος, για κάθε περίπτωση ανάλυσης (γραμμική ή μη γραμμική), έγινε η αντίστοιχη προσομοίωση και ανάλυση του φορέα στο πρόγραμμα πεπερασμένων στοιχείων Adina, ώστε να συγκριθούν τα αποτελέσματα και να ελεγχθεί η αξιοπιστία των μεθόδων που εφαρμόσαμε.

 

 

Δείτε τη ΜΕ στη βιβλιοθήκη του ΕΜΠ