Στην παρούσα Μεταπτυχιακή
Εργασία πραγματοποιείται τεκμηρίωση και μελέτη, καθώς
και διατύπωση προτάσεων για την αναστήλωση της Γέφυρας
Κοράκου, της μεγαλύτερης μονότοξης πέτρινης γέφυρας των
Βαλκανίων έως την ανατίναξή της κατά την διάρκεια του
εμφυλίου το 1949. Ως πρώτο βήμα της έρευνας
πραγματοποιήθηκαν μετρήσεις πεδίου στην θέση της Γέφυρας
στον Αχελώο, πλησίον των Πηγών Άρτας και της περιοχής
Αργιθέας Καρδίτσας. Έγινε καταγραφή και τοπογραφική
αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης, συλλέχθηκαν
δείγματα δομικών υλικών από τα εναπομείναντα τμήματα
των βάθρων καθώς και πληροφορίες από την τοπική
κοινότητα και αρχές.
Η εργασία εκπονήθηκε στα
παρακάτω διακριτά στάδια. Αρχικά γίνεται η Ιστορική
τεκμηρίωση της οποίας τα ευρήματα υποδεικνύουν και την
μεθοδολογία. Από τις ιστορικές αναφορές αντλούνται
στοιχεία για την μορφολογία και την παθολογία της
γέφυρας ενώ δίνεται έμφαση στα σεισμικά γεγονότα της
περιοχής. Στην συνέχεια παρουσιάζεται η υφιστάμενη
κατάσταση, οι μετρήσεις πεδίου και το τοπογραφικό
διάγραμμα που εκπονήθηκε με τα σημεία ενδιαφέροντος.
Καθώς τα εναπομείναντα τμήματα αποτελούν πολύ μικρό
ποσοστό του αρχικού φορέα επιχειρήθηκε καταρχήν η
διερεύνηση δυνατότητας αναπαράστασης της γέφυρας. Η
γεωμετρική τεκμηρίωσή της υλοποιήθηκε έπειτα, με
εντοπισμό της θέσης των σωζόμενων τμημάτων σε ιστορικές
φωτογραφίες και συσχέτισής τους με το συνολικό φορέα για
αξιοποίηση των σημερινών μετρήσεων. Από την διερεύνηση
προέκυψαν οι σχεδιαστικές απεικονίσεις της γέφυρας.
Ακολούθησε η μορφολογική και κατασκευαστική ανάλυση, με
παρατηρήσεις και δεδομένα από τα τμήματα που σώζονται,
φωτογραφίες καθώς και σύγκριση με αντίστοιχες
γέφυρες-μνημεία. Έγινε επίσης διερεύνηση πιθανής χρήσης
ξύλινων διατάξεων στο σώμα της γέφυρας με σύγκριση
αντίστοιχων ευρημάτων στην Γέφυρα της Πλάκας. Στην
συνέχεια πραγματοποιήθηκαν εργαστηριακοί έλεγχοι στα
συλλεχθέντα δομικά υλικά (λιθοσώματα-κονιάματα) ενώ η
τεκμηρίωση ολοκληρώνεται με έρευνα στις γεωτεχνικές και
υδρολογικές παραμέτρους.
Μετά την συγκέντρωση όλων των
παραπάνω δεδομένων, δημιουργείται τρισδιάστατο
υπολογιστικό προσομοίωμα με πεπερασμένα στοιχεία σε
κατάλληλο λογισμικό (Sofistik) και πραγματοποιούνται
αναλύσεις με σκοπό την μελέτη και διερεύνηση της
στατικής και δυναμικής συμπεριφοράς της γέφυρας. Στο
τέλος της εργασίας παρουσιάζονται τα αποτελέσματα και
συμπεράσματα των αναλύσεων και διατυπώνονται προτάσεις
για την αναστήλωσή της. Στο παράρτημα γίνεται επίσης
περιληπτική αναφορά με προτεινόμενες ενέργειες
αποκατάστασης του κτηρίου τελωνείου -“Kούλια” που
σώζεται έως σήμερα στην τοποθεσία της γέφυρας.