Σαν πρόσφατο αποτέλεσμα της
μοντέρνας κατασκευαστικής τεχνογνωσίας, πολλοί
σχεδιαστές επικεντρωμένοι στην αισθητική, οι
περισσότεροι εκ των οποίων με χαμηλή τεχνική κατάρτηση
αλλά ελάχιστο περιορισμό στην δημιουργική τους
ελευθερία, ξεκίνησαν να συνεργάζονται με πολιτικούς
μηχανικούς.
Ο ρόλος τους γίνεται ολοένα και
περισσότερο σημαντικός σε ομάδες σχεδιασμού έργων όπως
γέφυρες μικρού και μεσαίου ανοίγματος, που προορίζονται
για αστικό περιβάλλον όπου η αισθητική παίζει σημαντικό
έως πρωτεύοντα ρόλο.
Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία
εστιάζει στην κατανόηση και προμελέτη της πολύπλοκης
κατασκευαστικής συμπεριφοράς μιας απο τις πιό
συνηθισμένες μορφές γεφυρών που γεννήθηκε από την
παραπάνω συνεργασία : μια γέφυρα αποτελούμενη απο
ευθύγραμμο κατάστρωμα, στηριζόμενη με την βοήθεια
έκκεντρου κεκλιμένου τόξου στο ένα της άκρο.
Ο συγκεκριμένος τύπος γέφυρας
εγκαινιάστηκε από τον Ισπανό μηχανικό και αρχιτέκτονα
Santiego Calatrava γνωστή και ως πεζογέφυρα τύπου ‘’La
Devesa’' Η συγκεκριμένη μεταπτυχιακή εργασία απαρτίζεται
από 6 κεφάλαια.
Στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται
μια ιστορική αναδρομή της γέφυρας τύπου ‘’La Devesa’'
και σχολιασμός των συντελεστών που κατέστησαν εφικτή την
δημιουργία τέτοιου τύπου ιδιόμορφων κατασκευών.
Στο δεύτερο κεφάλαιο γίνεται
σχολιασμός του τόξου ως φορέα, της σύλληψης της μορφής
του και των σεναρίων φόρτισης που λαμβάνονται υπόψιν
κατά τον σχεδιασμό του.
Στο τρίτο κεφάλαιο παρατίθενται
βήμα προς βήμα οι επιπτώσεις της σταδιακής ‘’μεταφοράς’’
από μια γέφυρα με κεντρικό τόξο, στην γέφυρα τύπου ‘’La
Devesa’'. Επίσης γίνεται αναφορά στην συνεργασία τόξου
και δοκού καταστρώματος, καθώς και τα δυσμενέστερα
σενάρια φόρτισης για κάθε τύπο γέφυρας.
Στο τέταρτο κεφάλαιο
παρουσιάζονται οι διαστάσεις του προβλήματος της
παρούσας μεταπτυχιακής εργασίας, τα βήματα που
ακολουθήθηκαν και η συλλογιστική πορεία που απαιτήθηκε
για την διαστασιολόγηση, στο στάδιο προμελέτης, μιας
γέφυρας τύπου La Devesa. Επίσης σχολιάζεται η
μοντελοποίηση του φορέα και ο τρόπος προέντασης των
καλωδίων μέσω του λογισμικού ROBOT.
Στο πέμπτο κεφάλαιο
περιλαμβάνεται η ανάλυση του τελικού φορέα, η περιγραφή
και ο ρόλος των σεναρίων φόρτισης που λήφθηκαν υπόψιν
καθώς και σχολιασμός των αποτελεσματων της ανάλυσης για
κάθε σενάριο. Επίσης γίνεται έλεγχος των διατομών του
φορέα σε συνδυασμένες εντατικές καταστάσεις και
εξαιτάζεται η επάρκεια των μελών έναντι φαινομένων
καθολικής αστάθειας.
Η εργασία ολοκληρώνεται με το
έκτο κεφάλαιο, όπου σχολιάζεται η επιλογή της γέφυρας
τύπου La Devesa έναντι πιο συνηθισμένου τύπου γεφυρών.
Τέλος παρουσιάζονται προτάσεις και κατευθύνσεις για την
συνέχιση της εργασίας.