Αντικείμενο της παρούσας
μεταπτυχιακής εργασίας, που εκπονήθηκε στο πλαίσιο του
Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών με τίτλο
«Δομοστατικός Σχεδιασμός και Ανάλυση των Κατασκευών»,
είναι η αποτίμηση της φέρουσας ικανότητας ενός κτιρίου
από οπλισμένο σκυρόδεμα της δεκαετίας του ́60.
Πρόκειται για κτίριο με φέροντα οργανισμό από οπλισμένο
σκυρόδεμα που διαθέτει ισόγειο και τρεις ορόφους, του
οποίου η αρχική μελέτη εκπονήθηκε το 1961 με το τότε
ισχύον πλαίσιο κανονισμών. Για την αποτίμηση της
φέρουσας ικανότητας του φορέα χρησιμοποιήθηκε το
πρόγραμμα SAP2000 v20.2.0. Σε πρώτο στάδιο,
πραγματοποιήθηκε όσο το δυνατόν ακριβέστερη προσομοίωση
του φέροντος οργανισμού του φορέα, ήτοι τα γεωμετρικά
του στοιχεία, τα υλικά κατασκευής του (Ποιότητα
σκυροδέματος – χάλυβας οπλισμού), καθώς και οι διατομές
οπλισμού ανά διατομή με βάση τις διαθέσιμες κατόψεις
ξυλοτύπων ανά οροφή του κτιρίου που αποτιμάται στη
παρούσα.
Εν συνεχεία, εφαρμόσθηκαν
αναλύσεις σεισμικής αποτίμησης της υφιστάμενης
κατασκευής όπως προσομοιώθηκε, ως εξής, αρχικά
πραγματοποιήθηκε ελαστική ανάλυση και ακολούθως
ανελαστική ανάλυση (pushover), των οποίων οι αρχές και
οι κανόνες εφαρμογής περιγράφονται στις διατάξεις του
ΚΑΝ.ΕΠΕ και του Ευρωκώδικα 8 (EN-8). Όσον αφορά την
ελαστική ανάλυση, εφαρμόστηκε η Δυναμική Φασματική
Μέθοδος με χρήση του φάσματος του Ευρωκώδικα 8 και
παρουσιάζονται τα αποτελέσματα (π.χ. μέγιστα εντατικά
μεγέθη) που προκύπτουν από τη χρήση της μεθόδου. Όσον
αφορά, την ανελαστική ανάλυση εφαρμόστηκε η μη γραμμική
στατική μέθοδος Pushover υπό την οποία η κατασκευή
υποβάλλεται σε αυξανόμενες οριζόντιες φορτίσεις και στις
δύο διευθύνσεις μέχρι την κατάρρευση του κτιρίου. Από τη
μη γραμμική ανάλυση προκύπτουν οι καμπύλες αντίστασης
της κατασκευής δηλαδή τα διαγράμματα τέμνουσας βάσης -
μετακίνησης κόμβου ελέγχου της κατασκευής καθώς και τα
διαγράμματα ADRS. Τονίζεται, ότι η αποτίμηση της
σεισμικής τρωτότητας του κτιρίου με χρήση μη γραμμικών
μεθόδων αντιπροσωπεύει τη σύγχρονη πλέον λογική
σχεδιασμού, δηλαδή τον σχεδιασμό με στάθμες
επιτελεστικότητας (Performance Based Design).
Τέλος, προτείνονται
κατευθύνσεις επεμβάσεων και ενίσχυσης της υφιστάμενης
κατασκευής, επί των οποίων παρουσιάζονται και τα
αποτελέσματα των ανωτέρω αναλύσεων προς σύγκριση του
νέου και ενισχυμένου φορέα με τον υφιστάμενο
-κατασκευασμένο προ 50ετίας- φορέα.