Είναι ευρέως γνωστό ότι οι
θαλάσσιες κατασκευές αποτελούν το βασικό κομμάτι του
συστήματος των θαλάσσιων μεταφορών και ο ρόλος και η
λειτουργία τους τα τελευταία χρόνια επεκτείνεται όλο και
περισσότερο, ειδικότερα στην Ελλάδα με έντονη Ναυτιλιακή
δράση. Οι θαλάσσιες κατασκευές Κατατάσσονται στην
κατηγορία των κρίσιμων υποδομών και ο σχεδιασμός τους
αποτελεί αντικείμενο ενασχόλησης των μηχανικών εδώ και
πολλές δεκαετίες, στοχεύοντας φυσικά σε ασφαλές και
ακέραιες κατασκευές, που θα εξυπηρετούν το σκοπό
κατασκευής και λειτουργίας τους. Σε μία χώρα με έντονη
σεισμική δραστηριότητα, όπως η Ελλάδα, είναι αναγκαίο η
συνεχώς βελτίωση και αναβάθμιση των μεθόδων σχεδιασμού
και η περαιτέρω διερεύνηση τους.
Στα πλαίσια της εν θέματι Μεταπτυχιακής Διπλωματικής
Εργασίας διερευνάται ο σχεδιασμός, η ανάλυση και η
διαστασιολόγηση μιας μεταλλικής θαλάσσιας προβλήτας και
των ναυδετών πρόσκρουσης, ειδικότερα διερευνάται η
συμπεριφορά και η λειτουργία τους μέσα από τον καθορισμό
των φορτίων που ασκούνται σε αυτές τις κατασκευές, και
πραγματοποιείται η ανάλυση και η διαστασιολόγηση τους με
πλήρη εφαρμογή των διατάξεων των Ευρωκωδίκων (ΕΝ 1990,
1991, 1993, 1997 και 1998) και βάση των ισχυόντων
Ελληνικών κανονισμών. Η προσομοίωση των κατασκευών και
των εδαφικών συνθηκών, καθώς και όλες οι αναλύσεις,
πραγματοποιήθηκαν μέσω του προγράμματος πεπερασμένων
στοιχείων, πιο συγκεκριμένα στο λογισμικό πρόγραμμα SAP
2000 Version 21, όπου λήφθηκαν υπόψη όλες οι τοπικές
παράμετροι και τα γεωμετρικά δεδομένα της περιοχής που
μελετήθηκαν και δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση σε ένα σημαντικό
παράγοντα για τη διαστασιολόγηση τέτοιων θαλάσσιων
μεταλλικών κατασκευών, αυτου του λεγόμενου “marine
growth’’.
Στο πρώτο κεφάλαιο, γίνεται μία σύντομη αναφορά στα είδη
των θαλάσσιων κατασκευών και των επιμέρους κατηγοριών
τους, και αναφέρεται περιληπτικά η πορεία σκέψης που
ακολουθείται για τη διαμόρφωση των λιμενικών κατασκευών
και των επιλογών που υπάρχουν όσον αφορά στον τύπο της
ανωδομής και των φερόντων πασσάλων και αναφέρονται οι
παράγοντες που καθορίζουν την επιλογή τους.
Στο δεύτερο κεφάλαιο περιγράφονται τα φορτία που
λήφθηκαν υπόψη κατά το σχεδιασμό τους και γίνεται
διαχωρισμός σε μόνιμα, κινητά και περιβαλλοντικά φορτία
για την περιοχή του παγασητικού κόλπου, όπου
οριοθετούνται οι κατασκευές, και δίνεται ιδιαίτερη
έμφαση στην τελευταία κατηγορία, ενώ παράλληλα,
παρατίθενται εξισώσεις και μέθοδοι υπολογισμού των
αναπτυσσόμενων δυνάμεων.
Στο κεφάλαιο τρία που ακολουθεί, παρουσιάζεται αναλυτικά ο αρχιτεκτονικός
σχεδιασμός των προς εξέταση θαλάσσιων μεταλλικών
κατασκευών, και προσομοιώνονται με τη χρήση πεπερασμένων
στοιχείων, στο λογισμικό πρόγραμμα SAP 2000.
Επιπρόσθετα, παρουσιάζεται και η προσομοίωση του εδάφους
με χρήση των γραμμικών ελατηρίων, προκειμένου να
μελετηθούν οι εδαφικές συνθήκες. Στο τέταρτο κεφάλαιο,
παρουσιάζονται οι αναλύσεις που πραγματοποιούνται στις
κατασκευές, και στην συνέχεια πραγματοποιείται η
διαστασιολόγηση των μελών κατά τις διατάξεις του
Ευρωκώδικα 3. Πιο συγκεκριμένα πραγματοποιούνται έλεγχοι
σε οριακή κατάσταση αστοχίας (ΟΚΑ) και σε οριακή
κατάσταση λειτουργικότητας (ΟΚΛ).
Στο επόμενο κεφάλαιο που ακολουθεί, περιγράφονται τα
χαρακτηριστικά του εδάφους, που λαμβάνονται υπόψη κατα
την προσομοίωση και ανάλυση των κατασκευών, και
υπολογίζονται, ο οριζόντιος δείκτης εδάφους και η
δυσκαμψία των ελατηρίων με σκοπό την εξαγωγή των
καμπύλων διαγραμμάτων p-y των πασσάλων για διάφορες
εδαφικές στρώσεις. Επιπρόσθετα, παρουσιάζονται οι
έλεγχοι της φέρουσας ικανότητας των πασσάλων έναντι
κατακόρυφων και οριζόντιων φορτίων κατά τις διατάξεις
των Ευρωκωδίκων 3 και 7.
Η μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία ολοκληρώνεται με το έκτο κεφάλαιο, όπου
συνοψίζονται τα συμπεράσματα που προέκυψαν απο τις
αναλύσεις των κατασκευών και σχολιάζονται τα επιμέρους
αποτελέσματα.
|